TIP! 6 Super Succesvolle GRATIS Tips Waarom Rebranding GOED Is Voor Je Bedrijf, Gegarandeerd SUCCES.

 

Heeft je bedrijf een rebranding nodig?

Het leven van een ondernemer verandert voortdurend of je nu een klein bedrijf hebt, evenement planner bent, opruim koningin of restauranteigenaar je blijft altijd op zoek naar vernieuwing. Zeker weten dat jouw bedrijf is veranderd sinds dat je bent begonnen, wellicht is je aanbod veranderd of ben je van locatie verandert, dit is dan een goed moment om je branding te vernieuwen. Het kan ook zijn dat je de uitstraling van je merk wilt updaten, dan kan een opfrisser een eenvoudige oplossing zijn. Hierbij ga je geen gehele verandering aan maar verander je slechts kleine aspecten van je merk, denk bijvoorbeeld aan het lettertype dat je gaat veranderen, een andere huisstijl kleur, nieuwe website of gewoon nieuw briefpapier.

Lees hier de 6 redenen waarom een opfrisser of een grote verandering altijd een goed idee is. 

6 redenen voor een opfrisser of een rebranding:

1. Je onderneming is bezig met verduurzamen

Vandaag de dag is het woord duurzaam ondernemen niet meer weg te denken, over het algemeen is verduurzamen op dit moment helemaal hip en happening. Het is belangrijk om mee te gaan met het moment, je vindt het belangrijk dat jouw merk en jouw onderneming ook meegaan in het verduurzamen. Je kan je branding gebruiken om een duurzaam imago voor je bedrijf te creëren daarom is de kwaliteit van jouw promotieartikelen promotiemateriaal bedrukken. Kies ervoor om gebruik te maken van duurzame producten voor je promotiemateriaal zoals flyers en posters, visitekaartjes en zelfs je briefpapier.  Neem juist dit moment om te beginnen met je duurzaam promotiemateriaal. 

2. Het is tijd voor een nieuw logo

Een logo is toch wel het meest visuele plaatje dat je onderneming vertegenwoordigt hoe belangrijk is branding. Hoewel het veranderen van je logo een grote stap kan zijn kun je er altijd voor kiezen om de uitstraling ervan te vernieuwen, dit is vaak heel effectief maar niet direct een hele drastische veranderingen je wilt natuurlijk wel herkenbaar blijven voor je huidige klanten. Een mooi logo is een weerspiegeling van je persoonlijke en zakelijke stijl, wellicht is het lettertype en kleurenpalet iets wat ouderwets. Wat 5 jaar geleden heel modern was is wellicht nu niet meer in trek. Je wilt je merk en het imago van je bedrijf moderniseren zodat het ontwerp voldoet aan de eisen van deze nieuwe tijd. 

3. Je merk en branding vallen niet op

In dit tijdperk waar bedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten is het belangrijk dat jouw branding opvalt. Het is vaak de eerste visuele kennismaking die klanten met jouw onderneming hebben. Zorg ervoor dat je een unieke uitstraling creëert, het is altijd een goed idee om ontwerp inspiratie op te doen van andere bedrijven die jij persoonlijk leuk vindt. Maar zorg er wel voor dat jouw logo en je lettertype er anders uitzien dan de rest. Kies een totaal andere stijl dan je collega´s in dezelfde branche, zorg dat juist jouw merk opvalt. Voor meer tips hierover kun je een kijkje nemen bij onze andere blogs, hier delen we vaker tips en tricks over branding en marketing.

4. Je wilt nieuwe klanten aantrekken

Het verkopen van dezelfde producten of diensten aan dezelfde mensen kan je merk oud of achterhaald maken. Zelfs als jij je hebt aangepast aan de behoefte van nieuwe klanten, maar je merkt spreekt het zich niet zo uit. Je kan het natuurlijk allemaal zo laten zoals het is, maar je wilt natuurlijk ook groeien. Zeker als je aanbod is veranderd is het interessant om in contact te komen met nieuwe klanten. Probeer bij het opfrissen van je logo je bestaande branding in evenwicht te houden met nieuwe modernere ontwerpelementen. Je huidige klanten moeten natuurlijk je merk blijven herkennen en weten waar ze je kunnen vinden. Wij bieden ook branding en website voor zzp wil je daar meer over weten neem dan contact op met ons.

5. Je merk heeft bekendheid gekregen in een ander land

Een van je instagram berichten of tiktoks zijn viraal gegaan en er is meer vraag je service of producten of wellicht is je restaurant begonnen met het leveren van eten. Als je bedrijf eenmaal bekendheid heeft gemaakt moet je nadenken over je merk, je kan het breder bekijken als ooit te voren. Kijk naar hoe je merk zal worden vertaald, of het nu in een andere regio is om in een ander land. Een nieuwe frisse stijl kan zorgen voor een nieuwe uitstraling op je website, menukaart of visitekaartje.

6. Je aanbod is gewijzigd.

Stel: Toen je pas bent begonnen was dit als cateraar en nu bied je ook wekelijkse afhaal en bezorgmaaltijden aan. Of je hebt een kleding winkel en je hebt je assortiment uitgebreid met schoenen. Misschien was je onderneming in eerste instantie seizoensgebonden en ben je nu gewoon het hele jaar open. Als je huidige branding je in je mogelijkheden belemmert, wordt het misschien tijd om je logo aan te passen aan je werkwijzen. Dit kun je natuurlijk zo breed mogelijk aanpakken, van visitekaartjes naar posters of zelfs een banner langs te weg laten plaatsen zodat voorbijgangers je bedrijf makkelijk kunnen vinden. 

Tijd voor een opfrisser?

In sommige gevallen is een volledige verandering van je merk of onderneming niet nodig. Een opfrisser van je merk betekent dat je visuele aspecten een update geeft en je boodschap aanscherpt, zonder je hele merk om te gooien. Update bijvoorbeeld het lettertype en de kleuren van je logo, of verander je bedrijfsslogan in iets van deze tijd. Door je merk te moderniseren, maak je het aantrekkelijker voor een breder publiek. Bovendien kan het opfrissen van je merk een eenvoudig, goedkoop proces zijn aangezien je de essentie van je presentatie niet hoeft te veranderen. 

Wist je dat?

Een drukpers was oorspronkelijk een handmatig werktuig dat gebruikt werd om teksten of afbeeldingen in oplage te vermenigvuldigen. De oudste drukpersen maakten afbeeldingen voor speelkaarten. Deze waren omstreeks 1050 in China in gebruik. De eerste Europese drukpersen ontstonden rond ongeveer 1350 in Oostenrijk.

Rond 1450 werd in Zuid-Duitsland voor het eerst gebruikgemaakt van losse letters om teksten te vormen die dan afgedrukt konden worden; dit staat bekend als de boekdrukkunst. De man die beroemd werd met deze innovatie was Johannes Gutenberg. Zijn bekendste werk is de Gutenbergbijbel. Zuid-Duitsland, Bazel en Venetië waren in de periode 1470-1550 de belangrijkste centra voor gedrukte werken. Er waren veel verschillende drukkers actief en de onderwerpen van het gedrukte werk liep zeer uiteen.

De drukpers heeft de verspreiding van informatie een nieuwe dimensie gegeven, doordat informatie nu breed toegankelijk werd. Tot dan waren alle boeken handgeschreven en dat was zeer kostbaar en tijdrovend. De renaissance kreeg een extra impuls door de uitgaven van klassieke werken voor een breed publiek.

 

Gietijzeren handpers geproduceerd door Gouy

Het oudste type drukpers in Europa is de degelpers. Deze bestaat uit een stellage van een onderplaat waar de drukvorm op ligt en een bovenplaat (degel). De drukvorm wordt met de hand ingeïnkt. Vervolgens wordt een vel papier op de drukvorm gelegd. De degel kan met behulp van een spindel omlaag gedraaid worden tot op de drukvorm. Door het tegen het papier drukken van de degel wordt de afdruk tot stand gebracht.

In de loop der eeuwen is de degel gemoderniseerd. Later werden cilinderpersen en rotatiepersen ontwikkeld waardoor de productiesnelheden enorm toenamen. In de twintigste eeuw kwam het offsetprocedé in zwang. Daarnaast bestaan persen voor foliedruk, diepdruk, zeefdruk en tampondruk.

De oudste Europese drukpersen zijn te bezichtigen in het Plantin-Moretusmuseum in Antwerpen en het Industriemuseum in Gent.

Welke druktechnieken zijn er?

Er bestaan vier specifieke druktechnieken die gebruikt worden afhankelijk van het soort drukwerk dat gedrukt moet worden. Deze vier druktechnieken zijn:

  • Hoogdruk: Hoogdruk wordt ook wel boekdruk genoemd. Een aantal voorbeelden zijn: flexodruk en stempeltechniek.
  • Vlakdruk: Vlakdruk wordt ook wel offsetdruk genoemd. Een aantal voorbeelden van vlakdruk zijn: Steendruk en lithografie.
  • Diepdruk: Een aantal voorbeelden van diepdruk zijn etsen en gravure. Er wordt bij gravure met een burijn (bijtel) of scherpe etspen, ook wel droge naald genoemd, rechtstreekse lijnen in de drukplaat getekend.
  • Doordruk: Een aantal voorbeelden van doordruk zijn zeefdruk en stencilen.

Aan het eind van de twintigste eeuw, rond het jaar 1985, is digitaal drukken (digitaal printen) ontstaan. Tegenwoordig heeft de offsetdruk de hoogdruk bijna helemaal verdrongen. Offsetdruk is inmiddels volledig afhankelijk van de digitale techniek geworden.

 

Rebranding tips

Kiezen voor een rebranding brengt dus veel voordelen met zich mee, maar is niet eenvoudig en wanneer het verkeerd wordt uitgevoerd kan het schade aanrichten aan je merk. Waar moet je dan op letten bij het opnieuw bouwen van je merk? Hierbij enkele tips die helpen om het rebranding traject soepel te laten verlopen.

1.    Wat is het doel van je rebranding

Voordat je ervoor kiest een rebranding traject te starten moet het doel erachter kraakhelder zijn. Niet rebranden om het rebranden. Wat is de reden? Wat wil je dat het vernieuwde merk bereikt? Wat wil je anders zien? Houdt een onderzoek onder je doelgroep, vraag hen wat werkt en wat niet. En kijk wat je concurrenten doen. Wat doen zij goed en wat niet en leer daarvan. Wanneer de stip op de horizon scherp is kun je het rebrandings traject structureren en succesvol maken.

2.    Plan elke stap en detail

Ga niet van start met een rebranding voordat het hele traject tot in detail gepland is volgens een plan van aanpak, en hou je daaraan. Bedenk een solide manier om je nieuwe merk openbaar te maken. Niet alleen naar de buitenwereld maar net zo goed naar medewerkers. Wil je in één keer over of gefaseerd? En als het gefaseerd gaat hoe moet het er dan uiteindelijk uitzien? Maar begin altijd met de ontwikkeling van een sterke visual identity en voer deze visueel en in tone-of-voice consistent door.

3.    Sla geen stappen over

Naast dat je vast moet houden aan het plan van aanpak bestaat een rebranding traject uit vijf stappen. De ene stap is net zo belangrijk als de andere en hoe verleidelijk ook (vanuit tijd- of kostenbesparing), sla er niet één over:

Stap 1. Merk onderzoek

Een uitgebreid onderzoek zal duidelijk maken waar je merk voor staat. Is de missie en visie nog relevant of moeten beide herzien worden? Hoe wordt het merk gezien door de doelgroep en welke plek neemt het in in de markt?

Stap 2. Merk strategie

Het bepalen van je merk strategie is de fase waarin de psychologische kant van je merk wordt gedefinieerd en hoe groei en succes wordt ingezet. Wat is je verhaal, je tone-of-voice, je merkpersoonlijkheid, je merkbelofte en je competitieve voordeel.

Stap 3. Identiteit

Je identiteit is meer dan een logo. Het is de visuele vertaling van de uitkomsten uit stap 2; je merk strategie. Een sterke identiteit maakt zaken als merkpersoonlijkheid en merkbelofte, maar ook doelstellingen tastbaar. Het is de verzameling van elementen als een logo, kleuren, vormen, typografie, patronen, fotografie, video en andere designelementen die los van elkaar of samen een beleving creëren. Het maakt je brand; letterlijk en visueel.

Stap 4. Uitingen

Het is nu tijd om de wereld kennis te laten maken met je nieuwe merk middels middelen. Denk hierbij aan een website, social media kanalen en ander marketingmateriaal. Consistentie hierin is cruciaal.

Stap 5. Bewaken van je merk

Het bewaken van je merk, zowel intern als extern, is een voortdurend proces. Het zorgt ervoor dat datgene waar je merk voor staat en welke plaats het in de markt inneemt helder blijft voor zowel klanten als medewerkers en dat het gedrag richting je merk hetzelfde blijft.

4.    Betrek je medewerkers in het proces

Je wilt dat je medewerkers zich enthousiast en energiek voelen over het ‘nieuwe’ merk. Zet dus de deuren open en betrek je medewerkers bij het gehele proces. Zelfs in een vroeg stadium, laat medewerkers meewerken en meedenken. Gek genoeg zijn medewerkers vaak de laatste die iets meekrijgen van een rebranding. Met als resultaat dat men zich verward, vervreemd of zelfs buitengesloten voelt binnen deze koerswijziging van ‘hun’ bedrijf.

5.    Hou vast aan wat werkt

In de allereerste fase van een rebranding is het goed om te analyseren welke elementen uit je ‘oude’ merk wel werken. Vaak is het niet nodig om alles van tafel te vegen en opnieuw te beginnen. Misschien is alleen je visual identity verouderd maar raakt de tone-of-voice nog wel de juiste snaar. Kies er dan voor om die tone-of-voice verder te ontwikkelen. Rebranding gaat niet alleen over vernieuwing, maar over onderzoeken wat werkt voor jouw merk en dat versterken.

6.    Experimenteer en wees creatief

Creativiteit heeft vele mogelijkheden vandaag de dag. Het is onmogelijk alle reclame-uitingen waaraan je wordt blootgesteld te registreren. Een rebranding is een uitgelezen kans om opnieuw alle marketingmogelijkheden te ontdekken. En het geeft je de vrijheid te experimenteren. Probeer mediakanalen die je eerder niet gebruikt hebt, test om te zien wat werkt en wat niet. Doe het anders dan je concurrenten met slimme copy of een unieke social media campagne. Wanneer je jezelf een blanco canvas gunt zijn de mogelijkheden onbegrensd.

7.    Lanceer met een bang!

Wanneer je zoveel tijd en energie gestoken hebt in je nieuwe merk verdient het een lancering van formaat. Niet alleen extern maar zeker ook intern.

Interne lancering

Organiseer een launch-party voor het hele bedrijf. Hapjes, drankjes en een officiële onthulling. Geef je medewerkers een goodybag met bijvoorbeeld een t-shirt, notitieboekje en andere leuke cadeautjes. Op die manier ontstaat er commotie en enthousiasme rondom het nieuwe merk en zullen je medewerkers het gaan promoten. Tevens geeft het je medewerkers het gevoel gewaardeerd en betrokken te zijn bij de nieuwe visie en toekomst van het bedrijf.

Externe lancering

Ontwikkel een goed verhaal dat gedeeld kan worden met relevante nieuwskanalen. Deel met hen het verhaal achter de rebranding en wat het vernieuwde merk uniek maakt. Organiseer ook nu een launch-party en nodig klanten, stakeholders en relaties uit. Vergeet daarbij ook niet social influencers uit de industrie waarbinnen je werkzaam bent. Maak er, net zoals de interne lancering, een groots feest van waarmee deze nieuwe fase wordt gevierd.

Tot slot

Waarom voor ons kiezen en niet voor een andere drukkerij? Wij van Grdruk.nl adviseren je graag over wat de beste aanpak is bij een rebranding. Bij ons staat persoonlijk contact centraal, jouw idee is onze zorg en samen streven we naar een perfecte uitvoering. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden, en wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe blogs, ideeën en aanbiedingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting. 

PASSIE VOOR DRUKWERK…

Bij GRdruk.nl houden we van wat we doen. Er zijn maar weinig dingen zo mooi als het tot leven zien komen van een idee en bij onze online drukkerij zien we dat talloze keren per dag gebeuren. Of het nu gaat om het design van de uitnodigingen voor een feestje waar u dagenlang aan heeft gewerkt of om het afdrukken van de brochures voor uw nieuwe bedrijf, wij zijn er trots op dat u ons heeft gekozen om u te helpen. Wij zien het afdrukken van uw designs namelijk als veel meer dan een simpele drukopdracht. Wij zien het als een kans om u te helpen bij het waarmaken van uw ambities en dromen.

…EN VOOR MARKETING!

Bij GRdruk.nl denken we ook graag mee met onze klanten. We houden van creativiteit, van innovatie, en van ondernemerschap, en dat komt allemaal samen in marketing. Heeft u vragen omtrent het ontwerp van de flyers voor uw nieuwe campagne? Bent u op zoek naar het ideale design voor de nieuwe menukaarten van uw restaurant? Of bent u benieuwd naar nieuwe manieren om uw start-up op de kaart van potentiële klanten te krijgen? Onze professionele en vooral vriendelijke medewerkers luisteren graag naar uw plannen en ideeën, om u daarna zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.


Heeft u een vraag?

Contacteer ons